סגירה

x

דף הבית  > תואר ראשון

רוקחות

לימודי רוקחות

 

 

הקדמה:

 

עיקר עבודתו של הרוקח היא הנפקת תרופות שהרופא רושם לחולים. בתי-ספר לרוקחות מכשירים את הסטודנטים להיות מומחים ובעלי ידע בכל מה שקשור לתרופות ומקנים להם את היכולת לייעץ ולספק מידע למטופלים על-מנת לשפר את איכות ויעילות הטיפול ולחסוך מהם סבל וכאב. בנוסף, בתי-ספר לרוקחות מקנים לסטודנטים בסיס להמשך לימודים לתארים מתקדמים יותר – תואר מוסמך (M.Sc.) ותואר דוקטור (Ph.D.). בנוסף לכך, בתי-ספר לרוקחות מכשירים את הסטודנטים להשתלב בתחום תעשיית התרופות.

 

 

 

סוגי רוקחים ואפשרויות תעסוקה:

 

רוקחים קהילתיים: נקראים גם "רוקחי דלפק". אלה אותם רוקחים שמנפקים את התרופות הנרשמות על-ידי הרופא. הם מומחים ובעלי ידע בכל מה שקשור לתרופות – מנגנוני פעולה, התוויות, התוויות נגד, תופעות לוואי, אזהרות, אינטראקציות בין תרופתיות, אינטראקציות בין תרופות ומזון, מינונים, הבדלים במינונים בגילאים השונים והבדלים במינונים בנוכחות מחלות מסוימות. תפקידם לספק את התרופות למטופלים ולתת הוראות שימוש.

רוקחים בבתי-חולים: עיקר תפקידם הוא הכנת תרופות והנפקת תרופות למאושפזים במחלקות השונות בבתי-החולים. במסגרות הללו אין אינטראקציה ישירה בין המטופלים לרוקחים.

רוקחים בתעשייה: רוקחים אשר עובדים בחברות תרופות. יכולים לעסוק במחקר ופיתוח תרופות, באישור, בקרה ורישום תרופות מול משרד הבריאות.

רוקחים באקדמיה: בדומה לחברות התרופות, גם בתי-הספר מהווים מרכזים לחקר ופיתוח תרופות. רוקחים יכולים להשתלב ולהמשיך ללימודים לתארים מתקדמים תואר מוסמך (M.Sc.) ותואר דוקטור (Ph.D.) בבתי-הספר לרוקחות. לימודים אלה כוללים מחקר בסיסי ו/או יישומי ובהמשך יש אפשרות להשתלב באקדמיה כמרצים או בחברות תרופות.

רוקחים קליניים: זהו תחום חדש יחסית. אלה לימודים המתקיימים באוניברסיטה העברית לתואר ד"ר ברוקחות קלינית (Pharm.D.). הלימודים מכשירים את הרוקחים לעבוד ולהשתלב בבתי חולים כחלק מצוות רפואי בתפקיד מתן ייעוץ לטיפול תרופתי על-מנת לקבוע אותו באופן המתאים ביותר למטופלים.

 

 

נושאי לימוד:

 

בבתי-הספר לרוקחות לומדים מדעי רפואה בסיסיים, מדעי רוקחות ונושאים ממדעי הטבע: ביולוגיה, אנטומיה, פיזיולוגיה, היסטולוגיה, כימיה כללית, כימיה אורגנית, חדו"א, סטטיסטיקה, אימונולוגיה, הכנות רוקחיות, מדעי הרוקחות, תהליכי מחלה, מחלות זיהומיות, ביוכימיה, פרמקולוגיה, מיקרוביולוגיה ופרמקותרפיה.

 

 

 

בתי-הספר לרוקחות בארץ:

 

לימודי הרוקחות מתקיימים רק בשני בתי-ספר בארץ:

באוניברסיטה העברית בירושלים ובאוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע.

 

 

 

משך הלימודים:

 

באוניברסיטה העברית: 3 שנים וחצי (7 סמסטרים) ועוד 6 חודשים תקופת סטאז'.

באוניברסיטת בן-גוריון: 4 שנים (8 סמסטרים) ועוד 6 חודשים תקופת סטאז'.

בסיום תקופת הסטאז' הסטודנטים מחוייבים לעבור את המבחן הארצי מטעם משרד הבריאות.

 

 

 

התנאים הדרושים לקבלה ללימודי רוקחות לתואר בוגר:

 

 

באוניברסיטה העברית:

 

  • תעודת בגרות וציון הפסיכומטרי: חישוב ציון משוקלל שבו ניתן לציון הפסיכומטרי  משקל של 70% ולציון תעודת הבגרות משקל של 30%.
  • ציון של 120 לפחות בפרק האנגלית שבבחינה הפסיכומטרית, או ציון של 220 לפחות בבחינת אמי"ר. ציונים נמוכים יותר מחייבים לימודי קורסים לידיעת השפה האנגלית.

 

 

באוניברסיטת בן-גוריון:

 

  •    ציון סכם של 680 ומעלה (לפי נוסחה מיוחדת לאוניברסיטה).
  •    ציון פסיכומטרי 600 לפחות .
  •    ראיון אישי.

 

התנאים הדרושים לתעסוקה בתור רוקח:

 

על-מנת לעסוק בתור רוקח, צריך לקבל רישיון מטעם משרד הבריאות. קבלת הרישיון מותנית בסיום הלימודים לתואר בוגרB.Pharm , תקופת סטאז' של 6 חודשים ועמידה במבחן הארצי מטעם משרד הבריאות.