סגירה

x

דף הבית  > תואר ראשון

מתמטיקה וחטיבות מורחבות

לימודי מתמטיקה וחטיבות מורחבות

 

 

הקדמה:

 

מתמטיקה הינה חקר המופשט של נושאים כגון כמות, מבנה, שטח ושינוי. ישנן מגוון דעות בקרב מתמטיקאים ופילוסופים לגבי הגדרתה של מתמטיקה.

מתמטיקאים מחפשים דפוס ומגבשים השערות חדשות. מתמטיקאים מנסים להוכיח אמיתות השערה באמצעים מתמטיים

המתמטיקה הינה תחום המעורב בהרבה תחומים אחרים: מדעי מחשב, פיזיקה, הנדסה ועוד. היא מהווה את הציר המרכזי שדרכו התפתחו כל הטכנולוגיות בתחומים האלה.

תורת הכלכלה עוסקת בחקר וניתוח בעיות הכרוכות בתהליכים של ייצור, מסחר, הפצה וצריכה של מוצרים ושירותים, בהקצאתם של משאבים לצורך השגת התפוקות הטובות והיעילות ביותר במנגנונים המביאים לחלוקתם המיטבית של מקורות מוגבלים. לימודי הכלכלה מכשירים את הסטודנטים לנתח סוגיות כלכליות הן ברמת הארגון והן ברמת המשק. הסטודנטים רוכשים טכניקות לפתרון בעיות בתחומי העסקים ואת היכולת לספק ייעוץ פיננסי.

פילוסופיה הינה מחקר של בעיות כלליות ובסיסיות המחוברים עם מציאות, קיום, ידע, ערכים, סיבה, מוח ושפה. הפילוסופיה מתמודדת עם בעיות אלה על ידי טיעונים רציונאליים.

פסיכולוגיה עוסקת בחקר הנפש, התפקודים המנטליים וההתנהגות. המטרה המיידית והעיקרית של פסיכולוגיה הינה הבנת האדם כיחיד או כקבוצה באמצעות עקרונות פסיכולוגיים וחקר מקרים ספציפיים. בפסיכולוגיה מנסים להבין את ההשפעה של תפקודים מנטליים על האנשים כבודדים ועל ההתנהגות החברתית שלהם. לימודי פסיכולוגיה מכשירים את הסטודנטים לנתח, לחקור ולהבין את כל מה שקשור לעולמו הנפשי של האדם.

מתמטיקה וחטיבות מורחבות הינה תוכנית לימודים ייחודית המתקיימת באוניברסיטת תל אביב. האוניברסיטה מציעה תוכנית לימודים יוקרתית במתכונת דו חוגית המאפשרת לסטודנטים לבחור בלימודי מתמטיקה יחד עם שתי חטיבות מתחומי מדעי החברה והרוח. האפשרויות המוצעות הן: כלכלה, פסיכולוגיה ופילוסופיה. מטרת התוכנית היא לחזק מגמות מחקריות מתחומים של מדעי החברה והרוח בהם יש לרקע המתמטי חשיבות משמעותית.

 

 

אפשרויות תעסוקה:

 

הבוגרים יכולים להשתלב בהרבה מסגרות:

  • בזכות לימודי המתמטיקה הם יכולים להשתלב במחקר ופיתוח, במגזר הכלכלי הפרטי, בתעשיית ההייטק וחברות סטארט-אפ, בתעשייה הצבאית, בתעשיית המחשבים, במוסדות מחקר, בהוראה באוניברסיטאות ובבתי הספר, במוסדות פיננסיים, בחברות לייעוץ כלכלי, במכוני מחקר, במשרדי מממשלה, בבנקים וחברות אשראי ובחברות צריכה. תחומי העיסוק של מתמטיקאים כוללים את האפשרויות הבאות: פיתוח אלגוריתמים וחקירתם, אנליזה נומרית, בניית מודלים פיננסיים ובדיקתם, חקר ביצועים, פיתוח כלים טכנולוגיים, אנליסטים, הוראה ועוד.
  • בזכות לימודי הפילוסופיה הם יכולים להשתלב במוסדות להשכלה גבוהה, במערכת החינוך ובבתי הספר, במכוני מחקר ופיתוח, בעמותות ומלכ"רים, במשרדי ממשלה, ברשויות מקומיות, בהוצאות לאור וכתבי עת, בעיתונות ועוד.
  • בזכות לימודי הכלכלה הם יכולים להשתלב בתעשייה, בחברות מסחריות, בנקים, משרדי ממשלה, שוק ההון ועוד. הכלכלנים יכולים לעבוד בתחומים האלה: ניהול פיננסי, ייעוץ השקעות, ניהול פרויקטים, ניתוח דוח"ות, הכנת תוכניות כלכליות מאוזנות ויעילות, ניתוחים סטטיסטיים והבנת השוק. בנוסף, יש אפשרות ללמוד לתעודת הוראה והשתלב במשרד החינוך וללמד בבתי-הספר.
  • בזכות לימודי הפסיכולוגיה הם יכולים לעסוק בתחום הייעוץ וההדרכה בחברות כח אדם, במוסדות חינוכיים, במחלקות משאבי אנוש ועוד.

 

בנוסף, הבוגרים יכולים להתקדם לתואר שני ושלישי.

 

 

 

נושאי לימוד:

 

הלימודים כוללים את הנושאים הבאים על פי החטיבות הנבחרות: מבוא להסתברות, חשבון דיפרנציאלי, מבוא לתורת הקבוצות, מבוא כללי למדעי המחשב, אלגברה ליניארית, מבוא לקומבינטוריקה ותורת הגרפים, אנליזה נומרית.

קורסי החטיבה בכלכלה: מאקרו כלכלה, מיקרו כלכלה וקורסי בחירה.

קורסי החטיבה בפילוסופיה: מבוא כללי ללוגיקה, מבוא לפילוסופיה חדשה, מבוא ללוגיקה פילוסופית, מבוא לפילוסופיה של הספה, מבוא למטאפיזיקה ולתורת ההכרה, מבוא לפילוסופיה של המדע וקורסי בחירה.

קורסי החטיבה בפסיכולוגיה: מקורות היסטוריים ואינטלקטואליים של מדעי החברה, מבוא לפסיכולוגיה, פסיכולוגיה פיזיולוגית, מבוא לתורת האישיות, ניתוח שונות ויישומי מחשב, תפיסה וקוגניציה, מבוא לפסיכולוגיה קוגניטיבית, פסיכולוגיה חברתית ועוד.

 

 

בתי-הספר למתמטיקה וחטיבות מורחבות בארץ:

  • אוניברסיטת תל אביב.

 

משך הלימודים:

משך הלימודים 3 שנים בסיומן מקבלים את התואר B.Sc..

 

 

התנאים הדרושים לקבלה ללימודי מתמטיקה וחטיבות מורחבות לתואר בוגר:

אוניברסיטת תל אביב:

  • מתמטיקה דו חוגי עם חטיבות בכלכלה ופילוסופיה
  • ציון התאמה 620 ומעלה.
  • בגרות מתמטיקה 4 יח"ל בציון 80 ומעלה או 5 יח"ל בציון 70 ומעלה.
  • מתמטיקה דו חוגי עם חטיבות בכלכלה ופסיכולוגיה
  • ציון התאמה 650 ומעלה.
  • בגרות מתמטיקה 4 יח"ל בציון 80 ומעלה או 5 יח"ל בציון 70 ומעלה.
  • מתמטיקה דו חוגי עם חטיבות בפסיכולוגיה ופילוסופיה
  • ציון התאמה 650 ומעלה.
  • בגרות מתמטיקה 4 יח"ל בציון 80 ומעלה או 5 יח"ל בציון 70 ומעלה.