סגירה

x

דף הבית  > חדשות

ניהול זמן

אתם צריכים לכתוב עבודה שצריך להגיש אותה שבוע הבא, ללמוד לבוחן למחר, להתכונן לפרזנטציה בעוד שבועיים, לשלוח לחבר את הסיכום במייל, להיפגש עם הבוס,  לבשל, לנקות את הדירה, לצאת עם החבר'ה ולעשות כושר, כי הרבה זמן כבר הבטחתם לעצמכם שאתם חייבים להתחיל עם זה.


הזמן, הוא אחד המשאבים היותר יקרים שיש לנו בחיים. הוא מדוד, קצוב, אם רודפים אחריו לא תמיד משיגים אותו ואם הוא עובר, ולא ניצלנו אותו- הוא לא יחזור לעולם. 


בחיים בכלל, אבל בתקופה שלנו- כסטודנטים אפשר לחוש את ההתמודדות עם הזמן בצורה מאוד מוחשית. יש לנו המון מטלות שצריך להגיש,הרבה דברים שצריך להספיק, ורבים מהם תחומים בזמן. 


אז איך עושים את זה נכון? איך מצליחים לייעל את הזמן? איך מצליחים להספיק לעשות את כל מה שאנחנו צריכים ורוצים בצורה הטובה והאפקטיבית ביותר?


סיפור ידוע, מספר על מרצה שהגיע להרצות בפני מנהלים בכירים בארה"ב. הוא הוציא מתיקו מיכל זכוכית גדול, וכמות מעטה של אבנים גדולות. את האבנים הגדולות הוא הכניס למיכל הזכוכית, ושאל את המנהלים האם המיכל מלא? כל המנהלים ענו פה אחד שכן. המרצה התכופף והוציא מהתיק שלו אבני חצץ, ושפך אותן על המיכל. ושוב- שאל את המנהלים, האם המיכל מלא?    אחד היושבים, שהבין, אמר שכנראה שלא. והמרצה התכופף שוב אל תיקו, והוציא קופסא מלאה בחול ושפך לתוך המיכל. ושוב- שאל את היושבים- האם המיכל מלא? עכשיו, כל המנהלים כבר ענו שלא. והמרצה השיב בחיוב, והוציא כד מלא מים ומילא בו את המיכל עד סופו.

זה הסוד וזו הנוסחא המנצחת לניהול זמן.

את הדברים החשובים, את האבנים הגדולות אנחנו חייבים להכניס קודם למיכל. אם נעשה את זה, יישאר לנו מקום לחול, לחצץ ולמים שהם חשובים, אך קצת פחות. ולהפך- אם נכניס קודם את החול, את החצץ והמים, כבר לא יישאר מקום לאבנים הגדולות שחשובות באמת. מה שמעניין, זה שלא מדובר בסתם אגדה אורבאנית, אלא בתיאוריה חיה וקיימת שמוכיחה התייעלות והצלחה.

נסו לחשוב, אם כן, מהן האבנים הגדולות בחייכם? מה כרגע הכי חשוב לכם. לימודים? משפחה? קריירה? זוגיות? הורות? מימוש עצמי? ותנו לכל אחד מהקטגוריות את מספר האחוזים שבהם תרצו להשקיע בזה השבוע.
התרגיל הזה יכול לתת לנו הרבה מאוד הבנה לגבי מה חשוב לנו בחיים, מה עשינו עד היום, והתכוננות למטרות, ליעדים ולבסוף- גם להשגתן.

 

קיימים עוד מגוון רחב של כלים נוספים שיכולים לייעל עבורנו את הזמן, נציין פה את העיקרים ביותר.

  • רישום ביומן:  ברגע שדברים כתובים, הם מזכירים לנו מה צריך לעשות, ונותנים לנו תחושה שאנחנו מחויבים להם. מומלץ לרשום בתחילת כל שבוע את מספר האחוזים בהם אני מחליט להשקיע בכל אחד מ "האבנים הגדולות " של חיי.
    בסופי שבוע- מומלץ לבדוק את עצמנו, לראות איפה הצלחנו לעמוד במשימה, איפה קצת ויתרנו, וללמוד מזה לשבוע הבא, תוך התחשבות בצרכים ובמטלות השונות.

  • "דחוף" לעומת "חשוב" – דחוף מדבר על דברים שעניינם לכבות שרפות. חשוב, מדבר על דברים שיקדמו עבורי את המטרות באבנים הגדולות שהגדרתי לעצמי. לא יהיה נכון להוריד מערכם של הדברים החשובים, מאחר ואם לא נבצע אותם בזמנם הם יהפכו להיות דחופים.  בתחילת כל שבוע ערכו טבלה של דחוף לעומת חשוב ועשו הכל כדי לעמוד בה!

  • האמינו בעצמכם- האמינו שאתם יכולים ותנו לעצמכם פידבק כל פעם שאתם מצליחים לעמוד ביעדים שקבעתם לעצמכם.
    למרות שאנחנו אנשים שונים, עם דעות שונות,שחווים דברים אחרת, אמונה בעצמנו היא לא שונה מאדם לאדם, והיא הכרחית לכל אחד מאיתנו על מנת להגיע להצלחה. אולי ברעיון הזה, היינו צריכים להתחיל את הכתבה, היינו צריכים לומר שעמידה בזמן- מקורה באמונה בעצמנו, אבל מחקרים מוכיחים שאנשים שקוראים כתבות, זוכרים בעיקר את הסוף- וכנראה, טוב שכך. 

חדשות

אוניברסיטה העברית קיבלה מקום 77 בעולם, הישג מרשים

אוניברסיטה העברית קיבלה מקום 77...

  המדד שנגחאי אשר מדרג מוסדות אקדמיים בעולם אחת לשנה, דירג אוניברסיטה העברים במקום 77, הטניון...

קיבלת מעל 720 בפסיכומטרי? מדינה של רפואה או מדעים? "בריחת המוחות"

קיבלת מעל 720 בפסיכומטרי? מדינה של...

קיבלת מעל 720 בפסיכומטרי? מדינה של רפואה או מדעים? "בריחת המוחות"   בשנת 2019 היחס בין אקדמאים...

לימודים בעידן קורונה

לימודים בעידן קורונה

עצות ללימודים אקדמיים בעידן קורונה ולמה זה יכול להיות מסוכן עבור האוכלוסייה. אתם תהיו דור...